این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد
نخستین جشنواره ملی تجربه های موفق مدارس
First Festival of Successful Experiences of Schools

:: حیطه‌های جشنواره


مطابق پیش­بینی صورت گرفته بر اساس پیش‌مطالعات لازم و با در نظر گرفتن راهبرد «مدرسه‌محوری»، عوامل موردنظر در 8 حيطه طبقه­بندی می‌شوند که چارچوب هر یک تبیین شده است:

1. برنامه‌ریزی و مدیریت: اقدامات و فعالیت‌های مدیریتی شامل مواردی چون: اهداف و جهت‌گیری‌های مدرسه، مدیریت امورفرهنگی و پرورشی، برنامه‌ریزی فعاليت‌هاي آموزشی، مواد آموزشی، نوآوری‌های آموزشی و روش­های ارزشیابی یادگیری دانش­آموزان.

2. فرآیند آموزش: تمرکز بر چگونگی و اجرای آموزش شامل مواردی چون: فعالیت­های پیش از تدریس (طراحی آموزشی)، فعالیت­های حین تدریس (شیوه­های تدریس و اجرا)، فعالیت­های پس از تدریس و هم‌چنین تعامل با دانش­آموزان و عملکرد تحصیلی آنان.

3. فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی: فعالیت‌هایی شامل: اردو و بازدید، مسابقات دانش­آموزی، مراسم آغازین و پایانی در مدرسه، نماز و نماز جماعت، مراسم و برنامه‌های مرتبط با ایام­الله‌ها و مناسبت­ها، کلاس‌های فرهنگی و هنری، کتاب و کتابخوانی، تربیت بدنی، مسابقات ورزشی، مدیریت فضاها و تجهیزات ورزشی، اخلاق قهرمانی، آسیب‌های اجتماعی و برنامه­های راهنمایی و مشاوره­.

4. مشارکت والدین و جامعۀ محلی: اقدامات مرتبط با تحقق سیاست «مدرسه کانون پیشرفت محلی و اجتماعی» شامل مواردی چون: بهره‌گیری از فرصت‌های بومی و محلی، جذب خیرین، ارتباط با مدارس دیگر و سایر نهادها، آموزش والدین، تعامل با والدین و برنامه‌های انجمن اولیا و مربیان.

5. فضا و تجهيزات: توجه به جاذبه‌های فضای مدرسه و اقداماتی در زمینه‌های: زیباسازی، استفادۀ بهینه از فضا، فضای سبز، اصول زیست‌محیطی، نکات روان‌شناختی و سایر جاذبه‌های محیطی و هم‌چنین امور سخت‌افزاری مدرسه مانند: ایمنی، امکانات هوشمندسازی، امکانات ویژه و ساخت وسایل و تجهیزات

6. اقتصاد مدرسه و توسعۀ منابع: برنامه‌ها و فعالیت‌هایی شامل: جذب و مدیریت منابع مالی در مدرسه، نوآوری در جذب و نگهداشت و ارتقای منابع انسانی، بهره‌وری نیروی انسانی و استفادۀ بهینه از منابع، تحقق اقتصاد مقاومتی در مدرسه، اقتصاد مدرسه در خدمت ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی، نقش مدرسه در حمایت از تولید ملی و سایر امور حمایتی و پشتیبانی.

7. امور ویژه: در این حیطه، 3 زمینۀ کلی بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) مدنظر خواهد بود؛ مواردی که به کلیت مدرسه مربوط است و در زمينه‌هاي شادي و شاداب‌سازي مدرسه،‌ مهارت‌هاي زندگي، بهداشت و صيانت از محيط‌زيست، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و پرورش مهارت‌هاي عاطفي و اجتماعي است. به‌طور اخص مي‌توان به این موارد  اشاره كرد: انگیزش و جوّ مدرسه، شادی و نشاط، موفقیت‌های برجسته، تأثیر مدرسه در فرهنگ و هویت منطقه یا شهر، مدارس مناطق محروم، جذب بازماندگان از تحصیل،‌ فداكاري‌ها و ايثارگري‌هاي حوزه مدرسه و غیره.

یادآوری: تجربه‌های حوزۀ تربیت بدنی که با مسائل بهداشت، پیشگیری، سلامت، تندرستی و آموزه‌های زندگی سالم، مرتبط باشند، در این حیطه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.  

8. آموزش و تحقق حقوق شهروندی (ویژۀ دورۀ دوم متوسطه): برنامه‌ها و فعالیت‌هایی شامل: آشنایی دانش‌آموزان با حقوق شهروندی و تکالیف و مسئولیت‌ها، توسعۀ روابط اخلاقی و اجتماعی، افزایش همدلی و همبستگی بین اعضای جامعه، دانش‌افزایی و ارتقای آگاهی دانش‌آموزان و والدین و مربیان از حقوق شهروندی، تقویت مهارت‌های مؤثر جهت احقاق حقوق مدنی و مشارکت آگاهانه برای حضور در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و سیاسی و اجتماعی.

QR

QR جشنواره برای استفاده در گوشی همراه 
برای استفاده باید ابتدا نرم افزار بارکد خوان روی گوشی شما نسب باشد.

 

فایل های مورد نیاز

دستور العمل ارسال آثار
   
فونت های مورد نیاز



 

پوستر جشنواره

معرفی منابع مرتبط

مستندات مربوط به جشنواره

 
   
   
   
   

پرسش های متداول

نقشه آدرس جشنواره 2